Kompetensbaserade läroplaner vid finländska högskolor
Projektet har som mål att stärka inriktningen på kompetensbaserade lärandemål i läroplanerna vid högskolorna i Finland. Projektet bidrar också till att integrera arbetslivets förväntningar på arbetet med läroplaner och examenskrav.
Målgruppen för projektet är de högskolor som verkar inom det område, som avses i Europeiska socialfondens program för Fastlandsfinland. Målgruppen omfattar högskolornas:
- ledning
- dekaner
- enhetschefer, utbildningschefer, programchefer, ämnesansvariga
- branschvisa samarbetsgrupper/styrgrupper/referensgrupper mellan högskolorna och arbetslivets organisationer
Projektet samarbetar med Finlands universitet UNIFI r.f., Rådet för yrkehögskolornas rektorer Arene r.f., Finlands studentkårers förbund FSF r.f. och Förbundet för studerandekårer vid yrkeshögskolorna i Finland SAMOK r.f.
Projektets målsättning
- Universiteten och yrkeshögskolorna utvecklar kompetensbaserade läroplaner
- Arbetsmarknadens representanter bidrar till att öka inriktningen på kompetensbaserade lärandemål i läroplanerna
- Samarbetet mellan universiteten, yrkeshögskolorna och arbetsmarknaden beträffande kompetensbaserade läroplaner ökar och får fastare former
- De finländska universitetens och yrkeshögskolornas examina motsvarar Bolognaprocessens referensram
- Högskolestuderande kan avlägga examina snabbare och sysselsätts i branscher som motsvarar deras utbildning
- Samarbetet mellan universiteten och högskolorna fördjupas vad gäller innehåll och strukturer i examina
- Mobiliteten mellan olika examensnivåer och universiteten och yrkeshögskolorna ökar, samtidigt som principerna för livslångt lärande förverkligas i praktiken
Projektet förverkligas på följande sätt
- Utbildningar och konsultationer som syftar till att utveckla läroplansarbetet
- Evaluering och feedback i samband med utvecklingsarbete kring läroplanerna i enlighet med målsättningarna i Bolognaprocessen
- Allmänna och disciplinrelaterade samarbetsforum för universiteten och yrkeshögskolorna för att bearbeta innehållen och strukturerna i de olika examina
- Deltagande i internationella nätverk för utvalda discipliner och beaktande av den europeiska mobiliteten i samband med utvecklandet av läroplanerna
- Informationsseminarier riktade till arbetslivets representanter och sociala samarbetspartners
- Publikationer, broschyrer, en rapport om alternativa sätt för högskolorna att reformera sina examina
Projektperiod
1.1.2012 – 31.12.2014
Projektets finansiering
Projektet finansieras av NTM-centralen i Birkaland ur programmet för Europeiska socialfonden för Fastlandsfinland, verksamhetslinje 3: Utveckla kompetens, innovations- och servicesystem som främjar arbetsmarknaden. Högskolorna står gemensamt för självfinansieringsandelen.
Projektet förvekligas av
Åbo Universitet, Utbildnings- och utvecklingscentret Brahea och HAMK University of Applied Sciences, Professional Teacher Education Unit
Kontaktinformation
Projektledare Kirsti Haihu
Åbo Universitet, Utbildnings- och utvecklingscentret Brahea
tel. +358 40 555 5267
e-mail: kirsti.haihu [at] utu.fi
Projektansvarig Jaana Kullaslahti
HAMK University of Applied Sciences, Professional Teacher Education Unit
tel. +358 40 587 8201
e-mail: jaana.kullaslahti [at] hamk.fi